3de graad | Humane wetenschappen
3de graad | Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociale en gedragswetenschappen en statistiek.
Domeinoverschrijdende doorstroom
Onze lessentabel
Doorstroom | 3de graad | Humane Wetenschappen | ||
Algemene vorming | 5de jaar | 6de jaar |
godsdienst | 2 | 2 |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
geschiedenis (B+) | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
natuurwetenschappen | 2 | 2 |
wiskunde | 3 | 3 |
paper | 0 | 1 |
Talen | ||
Engels (B+) | 4 | 2 |
Frans (B+) | 3 | 3 |
Nederlands (B+) | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | ||
kunstbeschouwing | 2 | 2 |
sociale en gedragswetenschappen | 5 | 4 |
statistiek | 0 | 2 |
filosofie | 2 | 2 |
Totaal | 32 | 32 |
- (B+) bijkomende leerplandoelen moeten behaald worden.
3de graad | Humane wetenschappen
Inhoud
- Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade. Ze leren kijken en luisteren naar kunst en ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader.
- Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, politiek en de mens en zijn gedrag. Daartoe analyseren ze wetenschappelijke theorieën.
Voor wie
- Leerlingen die geboeid zijn door de actualiteit en de wereld om hun heen.
- Leerlingen die andere culturen zonder vooroordelen willen bestuderen.
- Je kan zowel zelfstandig als in groep werken.
- Je beschikt over voldoende taalvaardigheid en wetenschappelijke nauwkeurigheid om je onderzoeksresultaten op papier te zetten.
- Abstract
- Zelfstandig
- Meer complexe uitgangspunten